Kundcase

Elon PIM

Elon, Elkedjan och Euronics ingår i Elon Group AB och är Sveriges största vitvaru- och elkedja med ca 400 fysiska butiker samt e-handel. De hanterar produktinformation för hundratusentals produkter, variantartiklar, paketartiklar och kedjespecifika versioner med tillhörande bilder, filmer och manualer. 

Elon importerar produktdata från flera hundra olika leverantörer samt från de olika affärssystemen inom koncernen.

Utmaningen

Elon lägger stora resurser på att skapa heltäckande produktupplevelser som tar hänsyn till användarens köpbeteende. De ser att aktuell, korrekt, övertygande och säljande information är avgörande för att kunden ska kunna fatta bra köpbeslut och kunna genomföra en god affär. Elons omfattande produktutbud och stora mängd leverantörer skapar utmaningar 

att löpande hålla informationen uppdaterad med hög kvalitet och med minimal manuell handpåläggning. Elon har högt ställda krav på att deras PIM-lösning ska vara snabb och kunna minska ledtider samt minska trycket på deras administratörer så att produkterna kan komma ut till försäljning snabbare.

Lösningen - En skräddarsydd PIM för Elons behov

Elons PIM-lösning är skräddarsydd för att maximalt kunna nyttja interna resurser och arbetssätt. Genom att minimera manuella processer och rutinuppgifter, kan Elons  administratörer fokusera på att skapa säljande produktupplevelser. Tack vare AppYard PIM skapar de säljande innehåll som konverterar. 

Tack vare smarta integrationer med kritiska system, automatiserad inläsning av leverantörsfiler och ett avancerat workflow- och rollhanteringssystem kan man frigöra tid och resurser i organisationen.

Sedan övergången till AppYard PIM har Elon kraftigt minskat sina ledtider och de har kunnat växla ut på sin strategi med heltäckande produktinformation som säljargument, för att skapa en upplevelse som tilltalar alla kunder, oavsett var eller hur de handlar.

Nyckelfunktionalitet 

  • Hantering av hundratusentals artiklar med tillhörande produktinformation, bilder, filmer, manualer, skötselråd etc.
  • Enkel åtkomst med “single sign on” direkt från intranätet
  • Automatiserad import av data från hundratals leverantörer mappas automatiskt mot rätt artiklar och i korrekt hierarki
  • Integration med affärskritiska system - ERP, e-handel, prisskyltsystem
  • Automatisk generering av produktblad för presentation i butik
  • Multikanalstrategi - publicering i alla säljkanaler
  • Automatisk export till exempelvis Adobe Indesign för produktion av DR-blad, reklamtidningar eller produktkataloger
  • Rapportgenerator för viktiga KPIer, tex ledtider, antal objekt, saknad data

Fördelar med AppYard PIM

  • Flexibelt och skalbart

    AppYard PIM kan enkelt anpassas efter behov och skalar upp allteftersom affären växer.

  • Skräddarsytt efter behov

    AppYard PIM levereras i standardutförande men kan även skräddarsys efter behov, processer och arbetssätt, du väljer själv.

  • Integreras enkelt mot befintlig IT-miljö

    Genom API:er och en enkel datastruktur integreras Limetta PIM sömlöst mot affärssystem och andra IT-system

Kontakta oss idag för att boka en personlig demo av AppYard PIM